mandag 1. september 2014

Karibu Kenya! - Velkommen til Kenya

Du vet man er i Afrika når man:
1.ser flere titalls kyr langs veien på vei til beite.
2.ser et skilt hvor det står: ”Fare! Ville dyr krysser veien om natten.”
3.faktisk ser en giraff krysse veien midt på lyse dagen.
4.ser flere pumbaer(vortesvin) og det til slutt stopper å være interessant.
osv….




















Heisann! En liten hilsen fra Kenya! Det er mandag og nå har jeg allerede vært her i 5 dager. Den første dagen gikk i å sove for å kunne fungere skikkelig. Uheldigvis trakk jeg nok det korteste strået, og har ikke vært helt i form med forkjølelse og influensasymptomer. Men nå er jeg på bedringens vei! Den lengste flyturen var nærmest luksus. Vi fikk se egenvalgt film på egen skjerm foran oss, og vi fikk to måltider. Av totalt ca.10 timer i lufta sov jeg bare gjennom to av dem. – Noe som sikkert spilte inn på formen.

Dagene og tiden her borte går fortere enn jeg hadde forventet på forhånd. Vi bor på Brackenhurst konferansesenter i Limuru, som ligger litt i høyden. Solen går ned i seks tiden, og plutselig er det leggetid. Innholdet i dagene varierer litt når det kommer til undervisningen. Sikkerhet og klimarettferdighet er noen av temaene som allerede er tatt opp. Ellers går dagene i tre faste måltider, te-pauser, sporty aktiviteter med volleyball, fotball eller løping og avslutning med kveldssamling.

1000kenyanske shilling

I går(søndag) hadde vi en utflukt hvor vi fikk sett mer av Kenya enn bare konferansesenteret som er på et avgrenset område. Vi satt for det meste i buss og det var en veeeeldig humpete busstur. En av tingene som ble gjort på veien var å ta ut penger.- Og kursen her nede er litt annerledes kan man si! Jeg føler meg så rik som går rundt med flere 1000lapper i lommeboka! 1000kenyanske shilling er ca.70 norske kroner.







På turen stoppet vi ved et fint utsiktspunkt over ”The Great Rift Valley”. ”The Great Rift Valley” strekker seg fra Cape Town, Sør-Afrika til Kairo, Egypt. Bussturen henger sammen med de første punktene jeg skrev. Vi så faktisk flere giraffer, sebraer, vortesvin, apekatter, antiloper og mange kyr langs veiene. En av de fine tingene med å være i Afrika, er at man ser de typiske afrikanske dyrene i sitt naturlige habitat!
  

Oppgave: Finn apekattene

Pumba! (Vi stoppet til siden for å se dem..)


Oppgave: Finn giraffene
Etter å ha møtt mine reisepartnere fra Tanzania, gleder jeg meg til oppholdet mitt der. De er virkelig herlige og jeg gleeeeder meg. 
Fra venstre: Solveig, Mwanaiba, Tamari og meg 

I løpet av dagene jeg har vært her, har jeg blitt kjent med så mange fantastiske mennesker. Sørdeltakerne er fra Sør-Afrika, Madagaskar, Nicaragua, Brazil, Kenya og Tanzania. Det er disse landene vi nordmenn skal være i to og to frem til jul. Etter jul komme sørdeltakerne til Norge og skal være med oss på Sunnmøre Folkehøgskole! Vi er fortsatt i starten av bli-kjent-fasen, men jeg merker allerede nå at vi er en god gjeng.
Noen av deltakerne ute i sola i en av te-pausene

De fleste deltakerne ved utsiktspunktet til "The Grat Rift Valley"



Du går på en sti
I en ukjent li 

Vinden risler i trærne
Gresset kiler mellom tærne

Hver dag er ny
du går her i dag
óg i morgen

stå opp, føl og kjenn
det ukjente min venn
om en tid, det vil bli
                                                     ditt andre hjem                                              -Sofie Ø O
 


Vi snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar