lørdag 13. september 2014

Solnedgang, soloppgang og de fem store


Sebra!
Sebraer som løper over veien ”zebra crossing”
Gaseller ligger og soler seg
Esler går langs veien
Kyr, sauer og geiter beiter på samme jorde
Giraffer i det fjerne
Og humpete kjøretur!


Som jeg nevnte i forrige innlegg, var vi så heldige som fikk avslutte oppholdet vårt i Kenya med safaritur på fredag og lørdag. Igjen var det en lang kjøretur, på 6timer for å komme til Masai Mara naturpark. Vi ble delt inn i fem safaribiler med hver vår sjåfør/guide som vi hadde hele turen til Masai Mara. Og turen, ja den var igjen humpete! Men jeg anser oss som heldig da det bare var ekstremt humpete i 80km og 2 av 6 timer. Man kan jo snu det positivt å se på det som en massasjestol med ”live” afrikanske naturomgivelser. Så vi har fått oppleve ”african massage” på sitt beste med andre ord!




Vi bodde i nærheten av naturparken, hvor rommene var en blanding av telt og hytte av tre. Det første vi møtte på før rett før vi ankom overnattingsstedet, var kvinner fra Masai-stammen. Vi ble forberedt av guiden vår at de ville banke på vindusrutene og selge ting til oss. Men! Jeg tror ingen hadde sett for seg at de skulle være så påtrengende! Alle i bilen begynte bare å le for det ble så morsomt til slutt. Og vinduene måtte lukkes for å få en stopp på forhandlingene- men det var ikke så lett som dere ser på bildet her!


Det nyttet ikke å lukke vinduet mitt når vinduet foran var åpent!

En stund etter innsjekking, bar det av sted til naturparken, og ”Sunset Safari”. Kameraet mitt gitt tom for strøm relativt tidlig, så det ble en del mobilbilder i stedet. Hele bilen var spent. Vi så utallige ”Wilder beast”à gnu, bøffel, flere forskjellige typer antiloper og gaseller, sebra, bavian, elefanter, og for å ikke glemme løver!!! I tillegg så var vi veldig nærme en leopard, men det ble trafikkork på stedet og den forsvant inn i buskene.  Så allerede første dag på safari så vi 3 av de store 5!
Sofie-solnedgang-selfie
Den fine naturen


En herlig elefantfamile

Hytteteltet vi sov i 




Etter en herlig middag der hvor vi bodde, hoppet vi i seng og tok kvelden. Jeg har ikke sovet så godt på lenge! Jeg kunne legge meg uten å fryse! Grunnen til det var enkelt å greit at temperaturen i lavlandet er mye varmer enn i fjellene som på Brackenhurst. 







Soloppgangen






Det var ingen problem å stå opp kl. 06.00 når man visste man skulle på ”Sunrise Safari”. Woho! 
Stemningen var på topp! Vi fikk se hanløven igjen, men denne gangen var han mer ”livlig” og drakk vann. Rett etterpå kjørte vi videre og fikk se et nesehorn! Det gjorde at vi fikk sett 4 av de 5 storeà løve, elefant, nesehorn, bøffel og leopard. Vi manglet bare leoparden, men til gjengjeld fikk vi sett en gepard da!









Løven ser ut til å nye sola der han drikker vann
Stereotypisk med to fulger på ryggen
Jeg synes safarituren var helt fantastisk og jeg føler meg veldig heldig som har fått opplevd dette! Så vil jeg også si at jeg føler meg veldig privilegert som får være med på denne reisen dette året. Det har ikke gått helt opp for meg enda at jeg faktisk, i dag, reiser videre til Tanzania for tre måneder. Jeg har blandede følelser for hvordan de neste månedene kommer til å bli. Tanker og bekymringer ligger og ødelegger for den positive tenkingen. På samme tid er jeg innstilt på at det skal gå fint og at selve uteoppholdet i Tanzania skal bli fantastisk. Som min reisepartner Tamari sa ” Dette året blir slik vi gjør det til selv, og hva vi legger i det.” Og det er helt sant! ”sjys sjys, bort med bekymringer og kom kom med de positive tankene!”

Vi skrives neste gang fra Tanzania!

Sofie-på safari-sebra-selfie

Meg og min nye bestevenn Mr.nesehorn


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar