mandag 8. september 2014

Akkurat landet- snart Tanzania

”Jumbo! Naitwa Sofie, nina miaka kumi na tisa, ninatoka Norge, nitaenda Tanzania.” Kiswahili
-Hei! Jeg er Sofie, jeg er 19år er fra Norge og skal til Tanzania.

Heisann! Det er mandag igjen og det er som om tiden løper av sted. Samtidig kan dagene på Brackenhurst gå veldig tregt. Til tider føles det ut som om vi kun spiser, sitter, og sover. Det er delvis sant, men heldigvis ikke helt!

Denne uken har vi hatt hovedfokus på temaene kjønn og ungt lederskap. Vi hadde en foreleser fra YWCA i Kenya i to dager. På disse dagene snakket vi om kjønn og kjønnsroller- og hva disse begrepene blir bestemt ut i fra. Ofte har man fordommer ang. det ene eller det andre kjønn. Ofte kan det være at ”kvinnen skal være på kjøkkenet, mens mannen skal forsørge familien”. Dette er et utsagn som mange kulturer følger, fordi det er det de mener er det som rett. Dessverre så fører dette til at mange kvinner blir det undertrykte kjønnet, i stedet for at det er likestilt mellom menn og kvinner.

Konferanserommet vi har undervisningen vår i

Et av de viktigste underpunktene var FGM- (Female genitil mutilation)- kvinnelig omskjæring. Dette er en praksis som er veldig vanlig i afrikanske land. I Kenya f.eks. skjer det ofte i stammene. På torsdag besøkte vi Olturoto barneskole i landsbyen Kaijado. Her møtte vi barn fra Masai stammen fra området, og jentene lærte om FGM på skolen. Det viktigste var at de også lærte at det var galt å drive med omskjæring av jenter, og at de kunne si nei. På skolebesøket fortalte noen av jentene om FGM. I tillegg kom det noen voksne kvinner fra stammen og fortalte at de som gruppe stod i mot FGM, og at de visste at det var galt.
Her forteller noen av jentene om FGM


Meg og Mmelli fra Sør-Afrika(eneste gutt med på CfC)




 
Vi var også heldige som fikk plante trær sammen med skolejentene. Jeg plantet et sammen med Priscila på 12 år. Hun snakket godt engelsk, og både spurte og fortalte meg masse. Hun likte å dramatisere, og fortalte at hun likte engelsk best blant fagene på skolen. Den lille stunden vi hadde sammen med noen av jentene på skolen var veldig fin. Jeg kjente jeg gledet meg til å dra til Tanzania og være med jentene på barnehjemmet der.














På søndag dro vi til en lokal baptistkirke her i Limuru på gudstjeneste. Sammenlignet med den tradisjonelle gudstjenesten hjemme, var det rene skjære festen her i Limuru. For ikke å glemme tidsaspektet! Vi ble fortalt at pastoren normalt snakket mye lenger enn det han gjorde denne dagen. Og da lurer jeg på hvor lenge han kan stå å snakke! Ellers var det som nevnt, liv og røre blant menigheten. Det var både klapping og dansing til sangene.







I løpet av forkurset har det vært en kulturell aften omtrent hver kveld med et av deltakerlandene som er med i CFC. I går (søndag) var det Tanzanias tur, og nåå! Nå gleder jeg meg til å reise dit sammen med reisepartnerne mine! De er så hyggelige og virkelig herlige mennesker. Jeg ser frem til å bli mer kjent med kulturen. Og så må jeg jo nevne dansingen, maken til ”shaking” har jeg ikke sett. Jeg skal nok lære meg å slippe meg løs tror jeg! Når det kommer til sammensettingen av teamet, kunne jeg ikke vært mer takknemlig. Vi er alle noen kjekke jenter, som jeg tror vil arbeide og fungere godt i lag. 
F.v. Tamari og Mwanaiba

Midt i showet




Nontobeko fra Sør-Afrika på sin kulturelle aften

Lucy Anna og Jeissica fra Brazil på sin kulturelle aften
Nå er det ikke mange dagene igjen før jeg reiser videre til Tanzania med teamet mitt. Men først så venter en liten undervisningsuke til, og så safaridager fredag og lørdag. Det blir gøy! Internett tilgangen i Tanzania hvor jeg skal være, er ikke like tilgjengelig som jeg har hatt det her. Så fremover skal jeg prøve på å blogge en gang i uken- men ikke bli skuffet hvis det ikke blir holdt! Målet med året er jo ikke å blogge, men å være til stedet og oppleve en ny kultur og på personlige bl.a å utvikle og utforske mine grenser! Jeg gru-gleder meg! Ønsk meg lykke til da!
Vi snakkes!

2 kommentarer:

  1. Masse lykke til videre i Kenya og Tanzania. Glad i deg :)

    Klem fra mamma

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, mamma! Jeg er glad i deg også! Klem!

      Slett