fredag 8. august 2014

Startskuddet til utgangen av komfortsonen


Det er fredag og tiden er inne for å starte på det eventyrlige skoleåret 14/15. Ulsteinvik, Ålesund er første destinasjon. Deltakerne fra KFUK-KFUM i ettåringsprogrammet samles på folkehøyskolen for bibel og ledertreningskurs. Her blir vi en liten uke før turen går til Oslo og alt går i ett sett før vi drar utenlands.

Helt ærlig, vet jeg ikke hva som ligger foran meg,  men forhåpentligvis noe nytt. Det litt spesielle folkehøyskolelivet venter på meg, men først skal jeg en ”svipptur” innom Afrika. Jeg starter med et forkurs i Kenya på ca. 3 uker før jeg  drar videre til Tanzania for tre mnd. Vi har alle godt av å komme oss litt ut av komfortsonen vår i blant. Ang. meg vil jeg si at jeg har tråkka kraftig utenfor min.  HALLO, Afrika- jeg skal til Afrika! Lille meg skal til Afrika, ett helt annet kontinent! Fikk høre fra mormor ”Er du så eventyrlysten du altså? Det hadde jeg ikke trodd om deg” Vel mormor, for å være helt ærlig hadde jeg ikke trodd det samme om meg selv jeg heller!


Kanskje du da lurer på hvorfor jeg i alle dager har valgt å begi meg ut på dette? Som kjendisene ville sagt hvis de skulle lagt opp en karriere ”personal reasons”/ ”personlige årsaker”. Vel, ja, på mange måter er det det samme for meg. Men ikke private av den grunn! For å gjøre det oversiktlig for meg i etterkant(hvis jeg skulle angre) og for du som leser nå, setter jeg det opp punktvis.

·      Ha ett friår med mening
à I tiden før vi skulle søke på Samordnaopptak, visste jeg ikke hva jeg skulle studere videre eller hva jeg ville bli. Det gjør jeg ikke pr. i dag heller. Derfor tenkte jeg at ett friår ville passe fint. Men det måtte være ett med mening i, ikke at jeg skulle sitte hjemme og sture eller bare jobbe.  

·      Selvutvikling
à Programmet jeg deltar på virker til å sette deg som enkeltindivid på mange prøver. Prøver som man kanskje ikke visste man trengte for å kunne vokse enda mer som person og medmenneske. Vi har alle noe vi kan jobbe med og bli bedre på.

·      Hjelpe andre
à Dette punktet henger mye sammen med det første (ett firår med mening) mitt engasjement for å hjelpe andre startet med turen til Palestina tidligere i vinter. Så da jeg så på innholdet i ettåringsprogrammet, fikk jeg følelsen at dette var en gylden mulighet til å hjelpe andre mennesker! (Jeg skal hjelpe til på et barnehjem i Tanzania)

·      Oppleve en annen kultur
à Dette er vel en årsak som har kommet frem etter hvert. Så klart blir det jo spennende å få oppleve en helt annerledes kultur på så nært hold!

Uansett hva som venter, så er jeg innstilt på å få et spennende og innholdsrikt år.  Samtaler med venner og familie som sier  ”dette blir kjekt”, ”dette blir spennende” hjelper meg virkelig. Særlig når det eneste inntrykket jeg har om det kommende året er fra vaksinasjoner og ord om alle sykdommer jeg må passe meg for å få!  


Første flytur alene er nå tatt, og jeg klarte det fint(ser du mamma!). Ett lite skritt i retning ut av komfortsonen er tatt på den store reisen som nå ligger foran meg. Vi snakkes!

11 kommentarer:

  1. Kjære Sofie!
    Utrolig stolt av deg. Dette blir en flott opplevelse og en rik erfaring å ta med seg videre i livet. Glad i deg vennen :)

    En stor varm klem fra mamma

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for utrolig god støtte og mange gode ord, mamma! Det er nettopp det jeg satser på at denne turen blir, noe fint å ta med seg videre! Glad i deg og! Klem!

      Slett
  2. God tur Sofie!! Du e tøffe 👍 Kos deg masse 🐯🐒✈

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Linda! Det ska eg gjør! Takk for god støtte!

      Slett
  3. Tøffe og godeste Sofie. Ønsker deg en god tur og fin opplevelse. Klem fra onkel Harald

    SvarSlett
  4. Glede meg masse te å følga med på den spennande og opplevelsesrike reisen din Sofie! Heia deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Takknemlig for støtten! <3

      Slett
  5. Wow, sykt spennande! Ser fram t å lesa bloggen din :D
    Masse lykke t på reisen! :D Har troå på deg!

    SvarSlett
  6. Du komme t å få et kjempe spennande å lærerikt år Sofie! Å eg tror detta e någe som passe deg perfekt. Et godt å varmt medmenneske, sosial å utadvente jenta som passe ilag me dei fleste. Afrika blir nok gla i deg :)
    Kjekt å få verr "første stopp" på denne reisen din hehe☺ kjempe koslig å ha deg på besøk denne helgå, å håpe me ses mær neste halvår når du e tebake i noge å på skole her oppe igjen☺ klem ♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Cecilie! Mange gode ord som varme, det e fint å hørra! Takk for at dåkke tok i mot meg! Håpe eg kan få te å besøka dåkke mer på vårhalvåret! :)

      Slett