lørdag 23. august 2014

Når tiden går fort...

...så har man det gøy!  Det er blitt en stund siden forrige innlegg og sånn er det bare! Tiden går fort og reisen til Kenya nærmer seg nå med stormskritt. KFUK-KFUM Lederkurs ble holdt på Sunnmøre folkehøyskole hvor jeg skal ha min base neste halvår. Det var et tettpakket og innholdsrikt program fra kl.08 om morgenen til kl.23 om kvelden og vel så det. Vi var omtrent 60 stk. samlet fra forskjellige programmer innenfor KFUK-KFUM (YPP- young peace performers, Tensing Norway, KFUK-hjemmet) inkludert stipendiater fra skolen.

Sunnmøre folkehøyskole

Introduksjonen og den røde tråden gjennom uken var: Hvem er du? Hvorfor er du her? Hva skal du gjøre med det? Man skulle kanskje tro at det var lett å svare på disse spørsmålene. ”Jeg er Sofie, kommer fra Karmøy, jeg skal delta på CFC, og med det skal jeg dra til Kenya og Tanzania”. Nei, tro om igjen. Gjennom hele kurset fikk vi et større innsyn i hvem man faktisk er som person og ikke minst hvordan man er som leder.  

Ved forelesninger og øvelser fikk man tankegangen til å rulle og gå. Jeg har en bre erfaring på mange måter innenfor KFUK-KFUM og har bl.a. gått på tre lederkurs (LiV 1,2 og 3). Man skulle kanskje tro at jeg hadde lært det man trengte å vite der ang. lederskap. Men det ligger virkelig noe i det utrykket at man lærer så lenge man lever. Visste du for eksempel at du spiller en stor rolle i forhold til de menneskene rundt deg? Visste du at du er med på å forme dem som mennesker og til å bli den de er som person? Visste du at du holder en del av deres liv i hånden din?  - Så ta godt vare på de menneskene som er rundt deg!

I løpet av kurset fikk man bl.a. mer innsikt organisasjonen KFUK-KFUM med hovedfokuset på hele mennesket (Ånd, Sjel og Kropp). Vi gikk også nærmere inn på forskjellige typer leder- og personlighetsstiler, om man er 1) styrende 2) initiativrik 3) analytisk eller 4) støttende. Etter hvert som vi kom dypere i temaet, viste det seg at vi har litt av alle typene i oss- det er bare situasjonsbestemt når vi tar i bruk de forskjellige.

Før jeg kom til Sunnmøre og skulle møte de andre Communication for Change (CfC) deltakerne var jeg veldig spent med mine bekymringer. Hvem kom jeg til å møte, hvordan var de og ville gruppen fungere? Selv synes jeg at vi i CfC ble godt kjent i løpet av kurset.  Til tross for det tettpakkede programmet ble det sosial tid etterpå- noe som resulterte i sene kvelder. Vi hadde refleksjonsgrupper hvor vi alle var samlet, og inntrykket jeg sitter igjen med er at vi er en god gjeng som lytter på hverandre og kan snakke med hverandre om alt.  Etter en intens uke på KFUK-KFUM Lederkurs, er jeg nå proppa full av temaer til ettertanke og erfaringer jeg kan ta med meg videre i året som kommer. Jeg har blitt godt kjent med de andre deltakerne, og jeg merker det er godt å være i gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar