tirsdag 2. desember 2014

Avslapping og to uker igjen


Pga. internettmangel i går, blir dette lagt ut i dag!
 
Jeg sitter her og hører på vannet. Det skvulper inn mot land. Jeg ser en mann padle fredelig i kajakken sin. Nei, det er flere en. Langt ute ser jeg flere. De har vært ute hele natten, i håp om å få fangst. Jeg ser damer langs stranden. De vasker klær. Bak meg spilles det musikk. Typisk afrikansk musikk. Jeg ser på den fredfulle mannen i kajakken igjen. Nå drar han opp garn. Jeg sitter alene, ingen jeg kjenner er rundt meg.- De sover sikkert. Tankene kommer her jeg sitter. –Jeg er heldig. Jeg er heldig som har alt. Jeg trenger ikke å jobbe så hardt som mannen i kajakken, - for å få mat på bordet. Jeg trenger heller ikke å bruke timevis på klesvasken, jeg har maskin. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det jeg som er så heldig?

-       Sofie Østebøvik Olsen

Dessverre er det ikke sånn at alle i verden har det like godt som oss. Vi er heldige som bor i et land som Norge. Vi har mulighetene for oss. Det å gå på skole er gratis, og etter 13års skolegang velger vi helt selv hva vi vil studere i et hav av alternativer. Vi er gått inn i desember måned og det er julekalender tid. Hvorfor ikke bli med på en omvendt julekalender i år? http://iopnorge.wordpress.com/2014/11/20/omvendt-julekalender-2/ har en julekalender hvor man sparer opp 1kr hver dag – 1.desember 1kr, 2.desember 2kr osv. Når du kommer til 24.desember har du spart opp 300kr som vil gi et barn i Ilula 2mnd skolegang.

I KFUK-KFUM Global har vi også noe som heter Globalaksjonen. Og til våren så skal vi på Sunnmøre Folkehøgskule løpe ”Globalløp”. Et Globalløp foregår en halvtime og vi skal løpe en runde på ca. 500m-1 km. Det vil si at jeg som løper trenger sponsorer- slik at jeg kan tjene inn mest mulig penger til Ilula Orphan Program som pengene fra Globalaksjonen går til frem til 2017. Det er her jeg har tilbrakt mine 3måneder i høst, og da er det ekstra stas å få sjansen til å kunne løpe inn masse penger. Hvordan sponser man? Man kan enten sponse med et fast beløp for eksempel 200kr. Eller man kan sponse for hver runde jeg løper- for eksempel 20kr per runde, og hvis jeg da løper 5 runder er totalsummen 100kr. Så du kan velge mellom fast beløp eller rundebeløp- eller begge deler! Så send meg enten en mail på sofieolsen_2@hotmail.com, mld: +4798460014 eller kommenter under dette innlegget at du vil sponse meg! – Så skal jeg minne deg på det i vår når løpet skal foregå!

Over til hva som har hendt siden sist! For ca. en uke siden dro jeg og reisepartneren min Solveig på en liten ferieuke sammen med volontørene på IOP-senteret. Destinasjonen var regionen Mbeya en 7timers busstur, og videre 5 timer til Lake Nyasa(/Malawi, alt etter om du spør Tanzania eller Malawi). Det var deilig å være borte for en liten stund, men fint å komme tilbake til barnehjemmet også.

Likevel var det ikke bare  å ligge på stranda å late seg. Å neida! Vi tok oss like gjerne en tur til en foss i fjellet, hvor det etter hvert begynte å regne og tordne.- Men det stoppet ikke oss! Elva måtte også krysses opp til flere ganger, og målet de første gangene var å ikke bli våt på skoene. Til slutt plasket jeg likegodt uti med sko og fikk vasket dem også skikkelig. Gåturen skapte en følelse av å være i jungelen, -kanskje vi hadde møtt Tarzan om vi var heldige, men det var vi visst ikke denne gang.
Et bilde tatt i hastverk så langt vi kunne gå pga. våte og glatte stener

En annen dag dro vi i kajakk til en landsby kalt Ikombe hvor de lager keramikk. Stakkars guiden vår, padlet på fem jenter i en trekajakk minst en time før vi var fremme! Fremme i landsbyen fikk vi se alle de 6 forskjellige stegene av keramikklagingen deres. Fra forming til tørking til skraping til maling til brenning. – Og resultatet det ble fint!
Dette var kajakken vi satt 6stk i!
Steg nr 3 (tror jeg) etterforming etter å ha tørket i sola en stund
Siste steget i prosessen brenning av krukkene

En kveld hadde vi bål ved stranda og hørte på musikk.-  Det var veldig koselig! Og ute på innsjøen så vi mange lys. Det fant vi ut etter hvert at var fiskere i disse kajakkene laget av tre. De er ute hver natt, men ikke når det er for store bølger. Skulle gjerne vist den fantastiske stjernehimmelen også, men er ikke så lett å ta bilder av den. Man kan se stjernene så utrolig godt her, siden det er lite lys rundt deg som blender.
Kajakkene som står klar for kvelden

Jeg har også vært med på graduation og 10års fødselsdag  for barnehagen til IOP ”Kids Corner”. Det virket til å være veldig stas for smårollingene å få på seg hatten og gå frem til rektor for å motta diplomet sitt. De var utrolig flinke i underholdningen hvor de sang på engelsk, hadde skuespill og viste hva de hadde lært.
Spente og klare "avgangselever"
En var i allefall glad! 

I går bikket vi desember, og det var markeringsdag for HIV og Aids. Sammen med jentespeideren, tensinggruppa fra syskolen samt noen gutter fra Ilula ungdomsskole dro vi til regionen Kilolo og en landsby der. Her var det full markering, med masse sang, dans og drama. Vi bidro med flere innslag innen alle disse tre, og det var veldig fint å se hvor mange som møtte opp.

Lokal tradisjonell dans kalt "njuga", hvor de hadde instrumentet på beina

Skuespill om HIV testing

Speiderne fremfører 


Det er to uker igjen og det skal ikke legges under en stol at jeg ser frem til å komme hjem. Samtidig så skal den resterende tiden nytes! Og husk! Legg igjen en kommentar, send mld eller mail om du vil sponse meg og med hvor mye i globalløpet! 

Verden viser seg å ikke være så stor som vi tror den er!

- Sofie

6 kommentarer:

  1. Åå, så spennende å lese om livet i Tanzania! Gleder meg til å se deg igjen, og høre enda mer om hva du har opplevd (høres ut som det er ganske forskjellig fra opplevelsene her!). Kos deg masse de to siste ukene! Beijos fra Brasil

    SvarSlett
  2. Kjekt å høre Ida! Gleder meg masse til å møte deg i desember igjen!- Og høre hva du har sett og gjort! Jeg har fått en oppfatning om at det er ganske forskjellig fra Brasil! Kos deg masse masse du også den tiden som er igjen, så er det ikke lenge til vi sees!- klem!

    SvarSlett
  3. Kjekt å høre fra deg. Stolt av deg! 50 kr runden fra oss på hyttetur, men ikkje spreng deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du synes det! :D Og takk, te begge deler! Eg ska ikkje sprenga meg!

      Slett
  4. Det er alltid veldig kjekt å lese innleggene i dine :) Nå er det ikke lenge igjen til du kommer hjem og jeg gleder meg masse :) Jeg vil være med å støtte Globalløpet ditt. Klem fra Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre! Nei, nå er det snakk om en ukes tid til jeg reiser til Norge! Tusen takk for at du vil være med å bidra!

      Slett